4 tips för att hämta andan i naturen

I en tid full av åtaganden, stress och press är det viktigare än någonsin att ta en paus emellanåt. Att släppa alla måsten, krav och prestationer för en stund och tillåta sig själv att bara vara. En promenad i skogen kan vara ett sätt att göra det, och många gånger räcker det väldigt långt.

Men ibland, när man är väldigt uppe i varv, upplever jag att man kan behöva grunda sig lite extra för att verkligen landa ordentligt. Då har jag några knep som jag brukar ta till, och i detta inlägg tänkte jag dela med mig utav några av dem. Enjoy!

1. Notera detaljerna

Stanna upp, se dig omkring och lägg märke till alla små detaljer. Zooma in och betrakta saker nära. Fokusera exempelvis helt och fullt på en lavs uppbyggnad, ett blads ådringar eller isens mönster under en stund.

Att aktivt lägga sin uppmärksamhet på något på det här sättet, gör det lättare att landa och bli mer närvarande i stunden. Vilket får oss att slappna av. Samtidigt väcker den här typen av medvetandeövningar ofta känslor som förundran, fascination och tacksamhet, vilket är fint.

2. Känn in kroppen

Vänd ansiktet mot solen, slut ögonen och ta några långa, djupa andetag. Kan du känna värmen från solens strålar? Eller kanske vinden mot huden? Hur känns underlaget du står, går eller sitter på? Är det mjukt eller hårt? Varmt eller kallt?

Notera också din andning och hur det känns i din kropp. Ofta tar vi automatiskt djupare andetag när vi kommer ut i naturen, samtidigt som våra axlar vanligtvis sjunker och slappnar av.

Det finns en skönhet i till synes enkla och vardagliga saker. Närvaro är nyckeln för att se den.

3. Lyssna, lukta, berör

Slut ögonen och lyssna. Vad hör du? Kan du höra vinden i trädkronorna, fåglar som kvittrar eller kanske vatten som porlar?
Om du skiftar fokus till näsan, kan du uppfatta några dofter? Luktar det någonting?

Tillåt också dig själv att vidröra saker och uppleva olika strukturer. Dra med fingrarna över trädens skrovliga bark eller stenens mjuka mossa. Hur känns det?

Ljudet av porlande vatten är verkligen underbart ♥

4. Vila i naturens famn

En annan sak som kan vara fin, är faktiskt att krama ett träd. Skulle du av någon anledning inte känna dig bekväm med det, så kan ett annat alternativ vara att sätta sig intill trädet och luta sig emot stammen. Det är oerhört rogivande.

Men det allra skönaste (och min personliga favorit) måste ändå vara att lägga sig ned på marken och betrakta trädtopparna och himlen en stund. Om så bara för några minuter! Det spelar ingen roll om man ligger på snö, mossa, gräs eller något annat – det är underbart alldeles oavsett. ♥

Är du mer nyfiken på naturen och dess inverkan på vår hälsa och vårt välmående? Då kan jag tipsa om Josefin Wilkins fina hemsida Vara med Naturen där hon delar med sig av såväl personliga reflektioner, som tips, tankar och forskning på temat.

Avslutningsvis är jag nyfiken på er läsare! Vad har ni för relation till naturen? Brukar ni göra några av de saker jag beskrev i inlägget? Eller har du kanske några andra tips eller idéer på temat som du vill dela med dig av? Berätta gärna i en kommentar!

Hoppas ni har en riktigt fin dag allesammans! Ta hand om er ♥ Kramar

Relaterade inlägg:
Vikten av närhet till naturen
Längtan efter det enkla & avskalade
Psykisk ohälsa & utmattning
Vikten av att stanna upp

Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥

Livet just nu – tiny house, yoga, flytt & förändring

Det händer minst sagt mycket i mitt liv just nu, på alla möjliga plan känns det som. Vilket är spännande, roligt och… en aning utmanande.

I det här inlägget tänkte jag hursomhelst berätta lite mer, om såväl tiny house-planer som min boendesituation och andra förändringar. Häng med vet ja’!

Boende

Sedan jag och min exman gick skilda vägar vid årsskiftet, har jag varit ’husvakt’. Lägligt nog hade jag släktingar som var bortresta några månader och kunde därför bo i deras hus, som annars skulle stått tomt under den här perioden.

Nu kommer de snart hem, så om ca 10 dagar flyttar jag upp till Linköping igen. Tanken är att jag ska hyra vindsplanet hos en barnfamilj, tills mitt tiny house är klart. Det känns fint och spännande att testa på livet som inneboende under en period! Tror det kommer bli superbra, familjen jag ska bo hos verkar vara himla gullig. ♥

Yoga, meditation & personlig utveckling

Som tidigare nämnt, håller jag på och utbildar mig till yogalärare. Det innebär bland annat en hel del självstudier, ett dagligt yoga- och meditationsutövande, samt att jag med jämna mellanrum åker iväg på utbildningstillfällen.

Nu i helgen var jag tex på vit tantra** i Stockholm, vilket är en obligatorisk del för att bli certifierad kundalini-yogalärare. Det var en annorlunda, fin och intensiv upplevelse att meditera med 500 andra människor såpass länge. (Vi började vid 9 och höll på till kl 19… men med pauser såklart!)

** Vit tantra = meditation, röd tantra = sex och svart tantra = manipulation.
I kundaliniyogan ingår enbart vit tantra.

Kommande helg ska jag för övrigt iväg igen, för femte kurstillfället på utbildningen. Men vad jag egentligen skulle komma fram till, var att den här typen av intensivt arbete (på ett personligt-, energi- och känslomässigt plan) verkligen påverkar livet fundamentalt, på så många områden. Samtidigt resulterar det ofta i att man utvecklas enormt mycket.

Jag upplever bland annat en ökad medvetenhet och närvaro, samt större tillit och ödmjukhet. Det har även kommit upp en hel del obearbetade saker och känslor – vilket varit tufft, fint och frigörande på samma gång. Jag märker också hur jag blir alltmer medveten om såväl präglingar som tankestrukturer. Det är väldigt intressant, och jag kommer på mig själv med att allt oftare ifrågasätta och syna ’sanningar’. De är inte alltid så sanna som vi tror/får lära oss att de är…

Bild på fina Atefeh och mig, från ett tidigare kurstillfälle. Framöver funderar jag på att skriva ett inlägg där jag berättar lite mer om kundaliniyoga och besvarar vanliga frågor. Som varför det är en rekommendation att bära vita kläder och någon form av huvudbonad till exempel.
Boulder Tiny House, från Rocky Mountain Tiny Houses.

Tiny House

Det är ganska många som frågar hur det går med mitt tiny house, och svaret är: framåt! Jag håller på för fullt med planeringen. Det är ganska mycket att tänka på och många bitar som behöver falla på plats. Dels praktiska saker, men också annat runt omkring.

Jag har funderat en hel del över mina behov, skissat och klurat på olika lösningar, sökt inspiration, letat efter material och kontaktat företag med samarbetesförslag och så vidare. Vissa saker har fallit på plats, andra saker är på god väg, och resterande landar förhoppningsvis framöver.

Boulder Tiny House, från Rocky Mountain Tiny Houses.
Några grova skisser/första utkast på mitt tiny house. (Rätt material, färger osv är ännu inte inlagt)

Livet i stort

I övrigt känns det som att jag försöker jonglera med väldigt många bollar just nu. Utöver yogautbildning, tiny house, flytt och personlig utveckling, så har jag ju bloggen och alla vardagliga åtaganden. Dessutom klurar jag lite på de ekonomiska bitarna och jobb. Plus att jag såklart vill äta bra, träna och finnas där för nära och kära på olika sätt.

Det känns lite som att jag befinner mig i en orkan. För det mesta lyckas jag hålla mig i dess mitt (där det är lugnt och harmoniskt trots att det snurrar runt omkring), men emellanåt tappar jag fästet och sveps med i virvelvinden… Nåja, det är okej. Jag är okej.
Allting är och blir precis som det ska vara.

Avslutningsvis kan jag bara nämna att jag känt ett väldigt starkt motstånd till sociala medier på sistone, och därför inte varit så aktiv eller närvarande som jag brukar… Det blir helt enkelt för mycket intryck för mig just nu, och jag har noterat att scrollandet genom de oändliga flödena gör mig stressad.

Nåväl, nu är jag nyfiken på vad ni tycker och tänker! Är det fler som går igenom stora förändringar just nu? Känner ni igen er i min känsla kring sociala medier? Eller har du kanske några andra frågor eller funderingar? Lämna gärna en kommentar!
Vill ni att jag skriver ett inlägg om kundaliniyogan framöver förresten?

Hoppas ni har en riktigt fin dag allesammans! Ta hand om er ♥ Kramar


Ps. Har du överblivet byggmaterial (tex fönster, dörrar, virke, osv) som du vill bli av med/sälja till en billig penning? En 6-8 m lång balvagn/släp/trailer till övers? Eller kanske tips på företag som kan vara intresserade av ett samarbete? Kontakta mig gärna!

Relaterade inlägg:
Skilsmässa – frågor, svar & framtidsplaner
Ett enklare liv – att bo på liten yta
Möt Lina som byggt & bor i ett Tiny House
Kundaliniyoga & en inre resa
Glimtar från yogamattan

Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥

Slow fashion & tips för en hållbar garderob

Önskar du att det var lätt att välja kläder på morgonen? Att du hade en prydlig garderob med plagg du älskar?

Nu under februari hittar du en massa inspiration, tips och idéer på temat en hållbar garderob under #slowfashionfebruary på instagram. Där har nämligen jag och övriga medlemmar i nätverket Sustainable Influencers samlat ett gäng härliga inlägg, med såväl tänkvärda reflektioner som praktiska tips.

Mot den bakgrunden tänkte jag även passa på att lyfta några av de inlägg jag tidigare skrivit på temat. Perfekt för alla nya läsare, men också om man missat något inlägg eller vill fräscha upp minnet lite grann.

I detta inlägg tipsar jag om hur du kan skapa en bättre & mer hållbar garderob, i 4 enkla steg.

Och i det här inlägget ifrågasätter jag om konsumtion verkligen är det enda sättet att känna sig fin och tillräcklig. Dessutom delar jag med mig av 7 konkreta tips för en mer hållbar garderob.

I maj hade jag en månads köpstopp. Här reflekterar jag lite kring det, och delar dessutom med mig av ett gäng tankar kring (hållbar) konsumtion.

Efter att ha sett Uppdrag Gransknings avsnitt om brännbart mode skrev jag ett inlägg på temat vad varje konsument bör veta.

Och i somras delade jag med mig av min 13 bästa tips för att fynda på loppis & secondhand.

Vad har ni för tankar kring kläder, mode och hållbarhet? Har du några miljövänliga tips på temat? Eller kanske någon secondhand-butik som ni kan rekommendera? Lämna gärna en kommentar!

Önskar alla en riktigt fin dag! ♥ Kram på er

Relaterade inlägg:
Tankar kring konsumtion – 7 anledningar till att vi shoppar
Tiden är inne
Det är svårt att hålla sig frisk & sund i ett sjukt samhälle
White Monday – medveten & hållbar konsumtion
Den osminkade sanningen


Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥

Tankar kring självkärlek

Har ni tänkt på att det finns en paradox när det gäller självkärlek? Att vi å ena sidan ofta får lära oss redan i tidig ålder, att det närmast är lite ’fult’ eller egoistiskt att älska sig själv. Å andra sidan finns det en uppsjö av artiklar och självhjälpslitteratur som uppmuntrar oss till just självkärlek.

För att göra det hela ännu mer komplicerat, utsätts de flesta av oss dagligen för en stor mängd photoshop:ade bilder på ’idealmänniskor’. Adderar vi därtill alla reklambudskap som hävdar att vi inte är bra nog som vi är, ja då är det inte konstigt om vi får komplex och har svårt att uppskatta oss själva.

Nåväl, vad jag vill komma fram till är att självkärlek varken är fult eller egoistiskt. Om något, så är det fint. Jag skulle nästan hävda att det är en nödvändighet för att må bra. För ärligt talat, är det inte ganska svårt att må bra om man ständigt kritiserar och klankar ner på sig själv?

Men vad innebär egentligen självkärlek? Kan man träna på det? Och i så fall, hur gör man? I det här inlägget tänkte jag dela med mig av några tankar och tips.

Det har tagit mig 27 år att bli bekväm i min egen kropp… tragiskt, men sant. Samtidigt är det oerhört skönt att äntligen ha nått dit.

Självkärlek kan såklart definieras på flera sätt och ta många olika uttryck, men jag tänker att det i grund och botten handlar om att vara snäll mot sig själv. Att behandla kropp och sinne med kärlek och respekt.

Det kan tex innebära att ge kroppen vad den behöver – i form av sömn, motion, kost eller vila. Men det kan också handla om att stå upp för sig själv och att sätta gränser.

Personligen gillar jag konkreta tips och idéer, saker som man lätt kan plocka in i vardagen. En sådan sak (som har gjort stor skillnad för mig) är att visa kroppen uppskattning tex när man duschar eller smörjer in sig med olja/bodylotion.

Man tackar helt enkelt en kroppsdel i taget, vartefter man tvålar/masserar/smörjer in den. Till exempel ’tack fötterna för allt ni gör för mig varje dag’ eller ’tack magen för att du fungerar så bra’.

Dags att visa dig själv & din kropp lite extra kärlek med en sockerskrubb? Du hittar ett enkelt recept lite längre ned i detta inlägg.

Det kan kanske tyckas märkligt, men för mig har det varit väldigt läkande att både ta på och prata med min kropp på ett kärleksfullt och uppskattande sätt.

Ett annat alternativ är att ta några minuter innan man ska sova varje kväll, till att känna in och tacka en kroppsdel i taget. Personligen upplever jag dock störst effekt när man berör den kroppsdel man tackar, och om man säger orden högt. Är man inte bekväm med det, går det ju såklart fint att tänka dem istället.

Man behöver inte stå i duschen för att ge sig själv kärlek, det går minst lika bra tex när man torrborstar eller smörjer in kroppen.

Ibland när jag känner för att skämma bort min kropp lite extra, så brukar jag göra en sockerskrubb! Det är enkelt, miljövänligt och oerhört skönt – samtidigt som huden blir oerhört mjuk och len.

Sockerskrubb till kroppen

6 msk strösocker/kokossocker/rårörsocker
½ msk olivolja/mandelolja
½ msk havremjölk
½ msk citronjuice
lite kanel

Blanda ihop samtliga ingredienser – klart! Använd direkt eller förvara i kylskåp (den stelnar något då). Skrubben verkar såväl exfolierande som återfuktande, lugnande och vårdande. Tvåla inte in kroppen efteråt, utan skölj bara av skrubben och torka försiktigt bort överflödig olja med handduken.

Till ansiktet: gör en mindre sats likt den ovan, men byt ut olivoljan till arganolja.

Saknar du någon av ingredienserna? Havremjölken kan tex ersättas med (en större mängd) havregryn och vatten. Det går även fint att tillsätta exempelvis honung eller spirulina om man skulle vilja.

Nu är jag nyfiken på att höra vad ni har för tankar kring självkärlek! Är det egoistiskt eller nödvändigt? Vad innebär självkärlek för dig? Blev du sugen på att prova metoden jag tipsade om? Eller har du kanske några andra tankar eller tips på temat? Berätta gärna i en kommentar!

Önskar alla en riktigt fin dag! Ta hand om er ♥ Kramar

Relaterade inlägg:
Trött på ideal, dieter & kroppshets
Tips på miljövänliga produkter – för kroppen & hemmet
Tid för eftertanke
Kärlek eller rädsla? – Tips för att fatta rätt beslut

Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥