?>

Våga vego – tips, tankar & erfarenheter

Februari är här och det är dags att dra igång del 2 i utmaningen mot ett mer hållbart 2018 – nämligen en grön månad! Vi fokuserar alltså på kosten och dess inverkan; på hur vi kan äta mer hälsosamt och klimatsmart. Som tidigare nämnt, väljer var och en sin egen nivå och alla kan delta! Kanske kör du en hel månad med enbart vegetarisk/vegansk mat, eller också väljer du vego vissa dagar eller måltider varje vecka? Som sagt, du väljer själv!

Och om du som jag, redan äter växtbaserat, kan vi utmana oss själva med att äta mer oprocessad mat, samt råvaror som är i säsong. Under hela februari kommer jag dela med mig av lite extra tips, tankar och mumsiga recept på temat.

Men nu kör vi igång tycker jag! I detta inlägg kommer jag bland annat besvara några av de vanligaste frågorna/fördomarna kring vego-kost, tipsa om några sevärda dokumentärer, samt dela med mig av ett gäng tips, goda råd och erfarenheter.

Fördomar kring vegetarisk/vegansk kost

Det finns många förutfattade meningar kring vego-kost. En del tror att den enbart består av sallad, att maten är smaklös eller att man inte blir mätt. Vissa menar att en växtbaserad kost är hälsosamt medan andra hävdar att det är svårt att få i sig alla näringsämnen. Ytterligare några säger att det är dyrt och komplicerat.

Jag skulle säga såhär; vegetarisk och vegansk mat blir vad du gör den till. Precis som med all annan mat! Det finns rätter som är komplicerade att tillaga, men även de som är barnsligt enkla. Maten kan vara smaklös eller gudomligt god, det beror på hur du tillagar den! Och äter du samma sak dag in och dag ut kommer du förr eller senare få näringsbrist, alldeles oavsett om du äter en animalisk eller växtbaserad kost.

Vegetarisk och vegansk mat kan vara både billig och dyr, det beror på vilka råvaror och produkter man väljer – precis som för kött (jämför grillkorv med oxfilé så förstår du principen). På samma sätt kan växtbaserad kost vara mer eller mindre hälsosam – grillchips och läsk är veganskt, men inte speciellt nyttigt. Kort och gott, det blir vad du gör det till.

Med det sagt, finns det mycket att vinna på en växtbaserad kost! Både för hälsan, planeten och djuren ♥

5 erfarenheter & goda råd

1. Smaklökarna behöver vänja sig – Visste du att våra smaklökar kan behöva vänja sig vid nya smaker? Det kan ta mellan 10-15 gånger innan vi verkligen kan säga om vi tycker något är gott eller inte. Det här kan verka märkligt, men jag upplever verkligen att forskarna har helt rätt i detta. Jag gillade till exempel varken kikärtor, bönor, linser, oliver eller havremjölk för några år sedan. Nu tycker jag verkligen genuint att dessa livsmedel är supergoda! Alltså, ge inte upp om du inte gillar något första gången du smakar utan prova igen (eller hitta ett nytt tillagningssätt).

2. Omställning för magen – Ibland är det inte bara smaklökarna som kan behöva tid för att vänja sig vid en ny kost. Bönor, grönsaker och sädesslag av fullkorn (som ofta är vanligt förekommande i vego-kost) är fiberrika livsmedel, vilket kan vara en omställning för magen. För att minimera eventuella besvär, kan du börja med en mindre mängd av dessa livsmedel och sedan successivt addera mer.

3. Ingen risk för proteinbrist – Många är oroliga att de inte ska få i sig tillräckligt med protein när det äter växtbaserat. Så här ligger det till: så länge du äter en tillräcklig mängd kalorier varje dag, är den risken i princip obefintlig (förutsatt att du inte enbart lever på typ godis eller liknande). Känner du dig ändå orolig, kan jag bara nämna att det finns många elitidrottare som är veganer – och om de klarar sig fint (vilket de gör) så klarar vi andra oss också.

4. Hur är det med vitaminer och liknande? – Det enda som egentligen är svårt att få i sig som vegan är vitamin B12. Det produceras av mikroorganismer, framförallt speciella bakterier som bland annat finns i jord. I dagens renliga och hygieniska samhälle äter vi sällan jordiga grönsaker, men däremot får djuren i sig B12 bland annat när de betar (därför innehåller animaliska produkter vitaminet). Men som vegan bör man alltså komplettera med tillskott av B12, antingen i form av tabletter eller i form av berikade livsmedel (exempelvis viss växtbaserad mjölk).

Vintertid kan det också vara klokt att komplettera med D-vitamin. Utöver det räcker en varierad kost, men vill man gardera sig finns det även multivitaminer speciellt framtagna för veganer/vegetarianer.

5. Det här med osten – När man ska gå över till eller testa vegansk kost under en period, är osten den sak som allra flest har svårast att släppa taget om (inklusive mig själv). Det är faktiskt inte så konstigt, precis som för exempelvis kaffe och socker så innehåller nämligen mejeriprodukter (och i synnerhet ost) ämnen som triggar hjärnans belöningssystem. Vi blir/är alltså beroende av det! Och som bekant är det ju inte alltid helt lätt att bryta ett beroende, men det är möjligt om man vill. Jag är i princip aldrig sugen på ost längre och då var jag tidigare en riktig ost-fantast. Blir det alltför tufft, finns det ju alltid veganska alternativ/substitut att ta till om man vill.

5 tips som kan underlätta när man övergår till vegetarisk/vegansk kost

1. Gemenskap – Oavsett vad man gör, så är det nästan alltid mycket lättare om man kan få support och inspireras av andra som tidigare gjort eller gör samma resa som en själv. Be en vän eller familjemedlem haka på vego-utmaningen, eller hitta likasinnade online! Det finns mängder av facebook-grupper, forum och youtube-kanaler på temat. Och självklart har vi ju också varandra här på bloggen! ♥

2. Välj fokus – Fokusera inte på de animaliska produkterna du väljer bort, utan snarare på alla de vegetariska/veganska godsakerna du kan äta istället! Jag lovar, det finns verkligen massor som är otroligt gott.

3. Mixa och ‘göm’ – I början var jag inte speciellt förtjust i varken i bönor eller linser (mina smaklökar hade ju inte vant sig!) men då såg jag till att ‘gömma’ dessa ingredienser i maten, så att jag inte kände dem.  Har du svårt med konsistensen på linser? Välj en linssoppa som mixas slät. Är du ovan vid bönor? Leta upp recept på bröd, bakverk och liknande där de inte märks av, eller testa bön-/kikärtspasta. Och slutligen, testa olika tillagningssätt. Jag älskar kikärtor nu, men till en början åt jag dem enbart i form av hummus…

4. Några säkra kort – Hitta ca fem stycken basrecept som du tycker om. Välj maträtter som är snabba, enkla, goda och billiga. Sedan kan du successivt utöka med fler recept, men i början är det bra att ha några favoriter eller säkra kort att luta sig emot. Tips! Googla på en maträtt du gillar eller är sugen på, följt av ‘vegetariskt’ eller ‘veganskt’ – det finns verkligen recept på (i princip) allt.

5. Det är okej med substitut – I början är man ofta inkörd på och van vid rätter av varianten ‘köttbullar-sås-och-potatis’. Inget fel i det. Men om övergången till en linsgryta känns för stor, går det ju fint att köpa substitut som exempelvis ‘vego-bollar’. Personligen upplever jag att man efter en tid lär sig att tänka på ett annat sätt och inte längre är lika bunden till de traditionella rätterna. (För generellt är det billigare att ersätta de animaliska produkterna med exempelvis bönor och linser, än vego-substitut). Dock är ett prisvärt alternativ, den frysta sojafärsen (vi köper i påsar om 1 kg) – det är väldigt smidigt att kunna ta fram precis så mycket färs man behöver och sedan slänga ihop en ”köttfärssås” eller krydda med en taco-mix.

Tips på dokumentärer

Här kommer några sevärda dokumentärer på temat mat, hållbarhet och hälsa:

Köttets lustar – en dokumentärserie i tre delar, där vi får följa Henrik Schyffert när han lär sig mer om köttindustrin. Personligen tycker jag att alla bör känna till hur den där biffen vi äter faktiskt framställs, samt dess påverkan på diverse plan. Hur har de svenska djuren det egentligen? Och hur ser det ut på slakteriet? Det får man bland annat svar på i dokumentären. Den är väl sevärd (även om jag är lite besviken på slutet). Serien kan ses på Svt-play till och med den 19 juni i år.

Följande dokumentärer finns bland annat finns på Netflix:
Cowspiracy – om hur maten vi äter påverkar miljön
What the Health, Forks over Knives och Food Choices – om hur maten påverkar din hälsa, samt hur du kan undvika/bota våra vanligaste välfärdssjukdomar

Vill du ha fler tips, läsa om min vego-resa eller ta del av mina tankar kring mat och kost? Kolla gärna in de relaterade inläggen här nedan! Framöver kommer jag bland annat berätta mer om hur vi kan äta mer i säsong samt dela med mig av ett gäng recept.

Men nu är jag nyfiken på vad ni som läser tycker och tänker. Är du sugen på att köra en vego-månad? Eller äter du kanske redan vegetariskt/veganskt idag? Har du några tips eller andra tankar du vill dela med dig av? Lämna gärna en kommentar!

Hoppas ni får en mysig fredagskväll och en härlig helg! Kram på er ♥

 

Relaterade inlägg:

Min resa mot ett mer hållbart liv – Del 1. Maten & kosten
– Vad är schysst, hållbar & hälsosam mat?
– 5 tips på goda vegofrukostar
– Recept – soppa med chili & röda linser

 

Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥

2 thoughts on “Våga vego – tips, tankar & erfarenheter

  1. Hej!
    Jag hänger på utmaningen och kör mer vegorätter denna månad. Äter bara eget kött annars (från jakt och egen gård) och ganska mycket vegetariskt. Vår utmaning för februari får bli att hitta lite fler familjefavoriter. Vi kommer dock äta våra egna ägg samt mjölkprodukter från affären. En tråkig sak är att barnen är skeptiska mot alla typer av vegobiffar, men å andra sidan är en av deras favoriträtter linsgryta. Sedan får man tänka på att gröt och pannkakor också är vegetariskt! Jag kan rekommendera boken Megavego som innehåller massor av smidiga och snabba vegetariska familjefavoriter.

    1. Vad härligt att höra! Det låter bra 😊👍 Okej, kul att linsgryta går hem även hos barnen! Ja men precis, visst är det så. Tack så mycket för boktipset!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.