?>

Vad varje konsument bör veta

Häromdagen kom jag att tänka på något som jag reflekterat en hel del kring, men inte skrivit så mycket om tidigare här på bloggen. Nämligen att det är skillnad på en produkts kostnad och pris. Jag menar inte i ordens strikta bemärkelse, eller ur ekonomisk synpunkt. Utan snarare att de allra flesta varor har ‘kostnader’ som vi inte alltid tänker på – i form av bland annat koldioxid-utsläpp, föroreningar, vattenförbrukning mm. Dessa ‘kostnader’ betalar vi som konsumenter sällan för, eftersom de inte är medräknade i det pris som står på prislappen.

Vi kan ta ett par jeans som exempel. För ett enda par jeans kan ‘kostnaden’ ligga omkring 9 kg koldioxid och 700 000 liter gravt förorenat vatten (hälften av alla arter i vattnet dör). Dessutom går det åt omkring 20 000 liter vatten (motsvarande ca 130 badkar) till bomullsodlingen. För ett enda par jeans! Då ska det tilläggas att detta är i länder som har brist på färskvatten… Konventionellt odlad bomull besprutas även hårt, 25% av allt insektsmedel på jorden går åt till bomullsodling. Detta framgår av Uppdrag gransknings avsnitt om Brännbart mode, som kan ses på Svt Play till och med den 28 maj i år.

Screenprint från Uppdrag gransknings avsnitt om Brännbart mode (säsong 18, del 14)

I avsnittet framgår det även att många av de största klädkedjorna, som bland annat H&M, Lindex, KappAhl och Ellos, bränner nytillverkade och oanvända kläder (!) Under 2016 brände H&M nästan 19 ton kläder bara i Sverige, vilket motsvarar ca 50 000 par jeans. Om förbränningen i andra länder är densamma som i Sverige, innebär det att över 400 ton nya varor årligen produceras och fraktas över hela jorden för att sedan brännas, bara av H&M…

Alltså jag blir så förtvivlad och ledsen på det här! Det är inte okej någonstans.

Screenprint från Uppdrag gransknings avsnitt om Brännbart mode (säsong 18, del 14)

Siffror från Uppdrag gransknings kartläggning över nya varor som bränts i Sverige under 2016. För KappAhl, Lindex och Fristads handlar det om kläder och för Nilson Group om skor.

Screenprint från Uppdrag gransknings avsnitt om Brännbart mode (säsong 18, del 14)

Antal nya plagg som Ellos valde att bränna, i Sverige under 2016.

I programmet framgår det också att en stor del av kläderna som bränts, istället hade kunnat gå till välgörenhet eller människor i nöd… Ja, vad säger man? Att det ser ut såhär en bra bit in på 2000-talet är ju helt ofattbart. Och troligen gäller väl det här inte enbart klädindustrin, utan även andra branscher…

 

Tänk om alla produkter som såldes var tvungna att ha någon form av deklaration över hur de framställts. Som en slags innehållsförteckning över omständigheter, villkor, miljöbelastning och utsläpp. Undrar om vi konsumenter skulle bli mer noggranna med vilka varor vi köpte då? Jag hoppas och tror det. Tills vidare (i brist på denna typ av märkning) finns det faktiskt en ganska tydlig indikator på hur sakerna framställts, och det är många gånger priset.

Hur kan de stor kedjorna exempelvis sälja ett par jeans för 299 kr? Svaret är att det kan de inte, men de gör det ändå. Vi konsumenter betalar nämligen inte för jeansens verkliga kostnad. Och det som inte vi pröjsar, det får någon annan betala för – i form av taskiga arbetsvillkor, en förstörd närmiljö, förorenat vatten och sjukdomar. Visst, priset säger inte allt, men om något verkar för billigt för att vara sant – då är det generellt också så. Problemet är bara att vi är så vana vid orimligt låga priser att vi knappt reflekterar över dem.

Men det säger sig självt att 299 kr för ett par jeans är helt orimligt! Priset ska alltså bland annat täcka butikens kostnader i form av exempelvis hyra och löner till de anställda, det ska täcka transportkostnaden samt sömmerskornas och odlarnas löner. Dessutom sitter det ofta ett gäng höjdare och aktieägare på toppen, som utan vidare roffar åt sig en oförskämt stor del av kakan. Och då har vi inte ens nämnt den skada i form av föroreningar och utsläpp som tillverkningen orsakat…

 

Vad kan vi som konsumenter göra då?

Jo, vi kan:
– börja ställa krav på företagen och politikerna
– bojkotta stora kedjor, vilka står för ‘fast fashion’ och ‘slit och släng’
– använda, laga och upcycla det vi har, istället för att köpa nytt
– byta, skänka och ge bort kläder som tex inte längre passar i storlek
– lämna in gamla, nötta och trasiga textilier till textilåtervinning (släng dem inte i soporna!)
– köpa färre plagg, men av bättre kvalitet (utan att spendera mer pengar än tidigare)
– handla second hand
– stötta små företag och klädmärken som producerar schyssta kläder (etiska, miljövänliga och av god kvalitet)
– sprida den här typen av information, så att fler blir medvetna och förhoppningsvis ”hoppar på tåget”

Tröja av märket Favvotröjan och leggings från det engelska märket Thought.

Blus i linne fyndad på second hand och fem år gamla jeans. 

Vill du lära dig mer om klädindustrin, kan jag tipsa om dokumentären True Cost (jag har tidigare lyft den och ett gäng andra sevärda dokumentärer här). Jag kan även rekommendera serien Härifrån till hållbarheten som består av 10 avsnitt om ca 5-7 minuter vardera. Avsnitten, som bland annat handlar om matsvinn, prylar, kläder och boende, kan ses på UR Play till och med den 28 februari i år.

Nu är jag nyfiken på vad ni som läser tänker kring klädindustrin! Har du sett någon av dokumentärerna jag nämner i detta inlägg? Eller har du kanske tips på fler som är sevärda (och på temat hållbarhet)? Lämna gärna en kommentar! Önskar alla en riktigt fin eftermiddag och kväll. Ta hand om er! Kramar ♥

 

Relaterade inlägg:

Yoga, meditation & hållbar livsstil
Rea = skynda fynda?
9 miljoner människor dör årligen av miljöföroreningar
Tiden är inne

 

Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥

15 thoughts on “Vad varje konsument bör veta

  1. Känner samma förtvivlan som du! Och tycker att dina tips är bra. Jag jobbar själv på att försöka förändra min konsumtion åt det håll du beskriver, även om jag bitvis finner det svårt. Så tack för bra tips på dokumentärer, ska spana in dem!

    1. Kul att du tyckte tipsen var bra, och vad härligt att du också jobbar på att förändra din konsumtion! ♥ Visst är det svårt bitvis. Ofta är det nog så, när man väljer att göra annorlunda/gå mot normen. Men samtidigt är det lätt, när det känns rätt, om du förstår hur jag menar? Så lite så, gör det! 👍

  2. Hej! Har typ precis hittat dig. Tycker verkligen om din blogg. Känner ett lugn i själen när jag kommer in här. Har läst igenom alla dina inlägg, från nu till de första från maj förra året. Ville bara säga det. <3 Kram.

  3. Måste bara tacka för en grymt bra blogg. Är själv i en process där jag funderar över onödig konsumtion, när jag fann din blogg. Grym inspiration och många tänkvärda inlägg.

    1. Ååh, tack själv för din fina kommentar! ♥ Och vad härligt att du också funderar över onödig konsumtion. Tack snälla!

  4. Hej
    Kan du inte tipsa om sidor eller märken som är schyssta? Jag tycker det är jättesvårt att veta vilka märken jag kan tro på.
    Tack för en bra och inspirerande blogg.

    1. Hej!
      Vad kul att du skriver det, jag har funderat på ett sådant inlägg. Så det kommer ett framöver! Jag håller med dig, det är verkligen inte lätt.
      Tack snälla! ♥

    2. Hej!
      Kan tipsa om slowfashion.nu som har en bra sida med märken som är schyssta att shoppa från. Bra blogg också!

  5. Fint skrivet – som alltid! Tack för tipset om serien Härifrån till hållbarheten! Älskar sådana korta klipp som fångar kärnan.

  6. Vilket bra inlägg! jag är själv inne på det här men tycker att det är svårt att hålla fokuset och blir lätt tillbaka lockad till de stora kedjorna, särskilt eftersom jag har skral ekonomi och ett barn som växer och leker ordentligt i sina (ytterkläder framförallt som går sönder) kläder. Men jag strävar efter att bli hållbarare.

    1. Tack! Jo, de stora kedjorna jobbar hårt för att locka oss konsumenter – med reklam, erbjudanden, låga priser, mm. Det är verkligen inte lätt att stå emot. Men härligt att du är medveten och strävar efter att konsumera mer hållbart! För att hålla kostnaderna nere har det underlättat för mig att försöka hålla konsumtionen nere, byta kläder med syskon/vänner, samt att handla mer second hand.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.