?>

Säsongsanpassad mat – Att äta i säsong

Det här med mat och kost är verkligen inte helt lätt. Vad ska man äta och inte? Vi bombarderas dagligen med nya rubriker och rön: ”Ät det här! Testa den här dieten och gå ner X kg på bara 14 dagar! Varning, dessa livsmedel är dåliga för din hälsa!” och så vidare. Personligen är jag så trött på dessa utrop att jag numera gör mitt bästa för att undvika dem.

Jag är inte intresserad av några ‘quick-fix’ eller ‘mirakel-lösningar’, utan vill ha något mer långsiktigt och hållbart. Mot den bakgrunden kommer detta inlägg (som är en del av temamånaden i utmaningen mot ett mer hållbart 2018) att handla om säsongsanpassad mat.

För en tid sedan läste jag att ett salladshuvud har 16 gånger så hög klimatpåverkan under vinterhalvåret i Sverige, jämfört med ett som odlats under sommaren. 16 gånger, det är ju helt galet! Tyvärr hittar jag inte källan nu, men om jag inte missminner mig så gällde jämförelsen isbergssallad som odlas på friland under sommaren och i växthus under vintern. Främsta anledningen till den stora skillnaden är att många av de svenska växthusen värms upp med olja under vintern…

Hur är det med importerad sallad då, kan man fråga sig? Det beror ju såklart på en rad faktorer – bland annat var den är odlad, under vilka förhållanden, samt transporten. Men generellt har den åtminstone dubbelt så hög påverkan som ett lokalt (svenskt) salladshuvud har under sommaren. Det här gäller såklart inte enbart sallad, utan oerhört många andra grödor också.

Man behöver inte gå sådär jättelångt bakåt i tiden för att upptäcka stora skillnader på matbutikernas sortiment. I dagsläget ser ju utbudet i princip likadant ut året runt, men så var det inte för en sisådär femtio år sedan. Nu kan vi mumsa på såväl sallad som färska jordgubbar mitt i vintern och ingen tycker att det är det minsta konstigt. Vi har vant oss vid att allt finns att tillgå, oavsett årstid.

På samma sätt har exotiska frukter och grödor (som exempelvis banan och avokado) blivit så vanliga, att de knappast anses ‘exotiska’ längre. Ingen (eller väldigt få) lyfter på ögonbrynen när äpplena kommer från Nya Zeeland och avokadon från Argentina… Men, det har ju inte alltid sett ut så.

I det här inlägget vill jag lyfta fördelarna med att äta mer säsonganpassad mat – dvs att i större utsträckning låta årstiderna styra vad vi äter. Men vilka grödor är egentligen i säsong när? Vissa saker har de flesta koll på, som till exempel färskpotatis och svenska jordgubbar, men i övrigt är vi många som tappat den här typen av kunskap. Och det är ju inte så konstigt egentligen, majoriteten av oss i det moderna samhället lever relativt avskärmade från naturen och behöver inte odla vår egen mat för att överleva. Dessutom ser ju som sagt butikernas utbud i princip likadant ut året runt.

Det här är ingen kritik, utan snarare ett konstaterande av hur samtiden ser ut. Det är såklart inget fel med att köpa sin mat i en butik, eller att odla den själv för den delen. Var och en gör som de vill. Men, jag tror att vi har mycket att vinna på att bli lite mer medvetna om säsongerna och anpassa vår kost därefter.

5 fördelar med att äta mer i säsong:

1. Ekonomiskt: många gånger är råvarorna som billigast när de är i säsong (det finns ofta ett överflöd = lägre pris)
2. Hälsa & variation: ofta framhålls hälsofördelarna med att äta en varierad kost; genom att följa årstidsväxlingarna/säsongerna sker detta naturligt
3. Miljövänligt & klimatsmart: säsongsanpassad kost sparar bland annat resurser, minskar utsläppen och behovet av transporter
4. Smaken: många gånger smakar maten så mycket godare när den är i säsong (jämför tex smaken på jordgubbar/tomater under vinterhalvåret med sommaren)
5. Längtan: att inte ständigt ha tillgång till något, utan att få längta lite, gör att vi uppskattar det så mycket mer när vi väl får det

Tankar kring säsongsanpassad mat, exotiska frukter & självhushållning

Rent krasst är ju egentligen exotiska frukter och grönsaker aldrig i säsong här på våra nordliga breddgrader. Visst, en del av dessa går att odla i växthus även här, men långt ifrån alla. Betyder det att vi aldrig kan äta dem? Nej, det kanske inte är realistiskt. Åtminstone inte på kort sikt. Men vi skulle kunna ha en lite mer ‘mindful approach’. Kanske går det att spara de exotiska frukterna till speciella tillfällen? Min man och jag drömmer ju om att bli självhushållare framöver och inspireras därför mycket av hur de gjorde förr.

Under vintern finns det ju inte så mycket i varken frukt eller grönsaksväg som växer i Sverige, förutom möjligen några kål- och äppelsorter. Innan världen blev lika globaliserad som den är idag, fick man alltså lagra frukt och grönt på olika sätt. Det var naturligt att äta mer rotfrukter och kål under vintern, eftersom de funkar fint att lagra. Frukt och bär fick avnjutas i torkad, konserverad eller fryst form. Alternativt som sylt eller i olika inläggningar. (Okej man kanske inte hade tillgång till frys då, men nu har vi ju det.)

Jag och min man har ju fortfarande en lång bit kvar innan vi ens är i närheten av att vara självförsörjande på mat, vi har ju bara precis börjat nosa på det. Men vi försöker successivt att redan nu äta mer i säsong. Personligen väljer vi till exempel bort sallad, gurka och tomat under vintern, eftersom de mest består av vatten. Vi har också påbörjat resan mot en mer medveten konsumtion av exotiska frukter och grönsaker, men äter fortfarande en del bananer… Man får liksom ta ett steg i taget!

Vi har nyligen börjat grodda själva istället för att köpa färdiga förpackningar. Här: alfalfafrön, så gott! ♥

7 tips på alternativ till sallad under vintersäsongen:

1. morötter i olika former: rivna, som stavar, kokta, osv
2. groddar & microgreens: av bönor, frön och linser
3. frysta grönsaker: blomkål, broccoli, ärtor, haricots verts, mm
4. picklad lök, kål, rotfrukter
5. vitkål: i kombination med rivna morötter, som pizzasallad, mm
6. övriga kålsorter: strimla och blanda med en vinägrett, gör grönkålschips, osv
7. känns det svårt att helt välja bort färska grönsaker? välj åtminstone de som innehåller mer näring (och inte bara vatten) – exempelvis paprika

Uppdatering: paprika var tyvärr inget bra exempel, se länk i kommentar till detta inlägg

Tanken är att vi ska grodda fler sorters frön och bönor framöver… samt kikärtor!

Kissen trodde att det var matdags när jag plockade fram kikärtorna! Hahaha stackars liten, han tyckte väl att påsen prasslade på samma sätt som kattmaten 😂

Ja, det var några av mina tankar och tips kring säsonganpassad mat. Vad tänker ni som läser? Äter ni i säsong? Har du fler tips eller några funderingar? Lämna gärna en kommentar!

Hoppas ni haft en fin Alla ♥ – dag! Kram på er

 

Relaterade inlägg:

Vad är schysst, hållbar & hälsosam mat?
Ett mer hållbart 2018 – en månad i taget
Våga vego – tips, tankar & erfarenheter
5 tips på goda vego-frukostar

 

Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥

14 thoughts on “Säsongsanpassad mat – Att äta i säsong

  1. Så bra inlägg! Vi försöker också äta säsongsbaserat. Skippar sallad, gurka och tomat på vintern och äter mycket kål och rotfrukter. Vårt största problem är just paprika. Älskar paprika. Men hittade en äldre artikel om just paprika-odling och hur dålig den är för miljön. Nu försöker vi begränsa hur mycket paprika vi använder, men äter fortfarande lite, av den dåliga ursäkten att det är så himla gott. Här är iaf artikeln jag hittade 🙂 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3507016

    1. Tack! Vad härligt att höra att ni också försöker äta säsongsbaserat! 😀 Aouch, vad tråkigt med paprikan! Dels eftersom den är himla god precis som du skriver, men också då den innehåller mer nyttigheter än tex gurka… Men tack för länken till artikeln! Uppdaterar självklart texten i inlägget.

  2. Åh, jag tycker att det här med säsongsanpassad mathållning och självhushållning är ett superspännande ämne! Jag och min sambo ska nämligen flytta till en gård i sommar och jag håller just nu på att läsa ett gäng böcker om just självhushållning, odling och hur man tar till vara på det man odlar! Tanken är att vi så småningom ska börja odla ordentligt och förhoppningsvis vara till viss del självförsörjande under året med grönsaker och ägg. Ska bli så spännande och intressant! 😊

    1. Vad härligt, det tycker jag med! Men åh, det låter jättemysigt ju. ♥ Kul att ni också har planer på att odla och till viss del bli självförsörjande! Förstår det 😊

  3. Så bra inlägg! Kan själv känna att just tillgänglighet till allt är tråkigt. Njuter så mycket mer om jag längtat efter den där färska tomaten eller jobbat för maten etc odlat.. Att konstant få allt serverat nej, ger absolut inte samma tillfredsställelse! 😂 Gillar att kämpa lite!

  4. Så bra info. Om du har lust nån gång skulle jag vara väldigt intresserad av ett inlägg om hur du groddar… snälla!

    1. Tack! Absolut, visst kan jag skriva ett inlägg om det framöver 😊 Måste bara komma igång lite mer själv först, hihi.

  5. Vitkål är tydligen en väldigt bra källa till C-vitamin. Med tanke på att många kanske äter mycket apelsiner för C-vitaminernas skull.

    1. Okej vad bra! Jag har nog hört det någon gång tidigare tror jag, men glömt bort det lite halvt 😉 Tack för tipset/påminnelsen!

  6. Hej!
    Tack för bra blogg☺
    Undrar var recepten på god vegetarisk mat, som jag hade förstått att det skulle vara fokus på nu under februari månad, är?😊

    1. Tack snälla!
      Haha jaa du, det undrar jag med 😉 😇 Nejdå skämt och sido är det på gång, det kommer upp ett inlägg med recept nu under dagen och sedan ska jag försöka fixa några till innan månaden är slut.

  7. Tack för det här inlägget! Jag vill verkligen äta mer säsongsanpassat men tycker att det är svårt. Den sallad vi köper såhär års är oftast bladspenat och frysta ärtor, så det är väl iaf kanske till hälften bra. Tomater och dylikt skippar vi ofta eftersom de ändå är så smaklösa nu.. Men jag behöver verkligen mer inspiration så det här inlägget och särskilt listan över alternativa salladsingredienser är verkligen jättebra, den sparar jag!

    Förresten har jag försökt haka på din hållbarhetsutmaning och är med hittills iaf, även om månadens utmaning för mig mer har handlat om hur vi har försökt strukturera upp matvardagen som ett led i att kunna spara pengar och äta det vi vill äta, dvs. veganskt. Häromdagen skrev jag om soppor och hur jag fryser in dem, vilket är ett tips jag själv fick av en vän nyligen 🙂

    1. Vad härligt att du försöker äta mer säsongsanpassat och väljer bort tomater och liknande såhär års. Håller med dig om att det kan vara lite klurigt att hitta bra alternativ, jobbar också på det. Vad roligt att du gillade inlägget och listan!

      Härligt att du hakat på utmaningen och gjort din egen variant! Och vilket smart tips att frysa sopporna i glasburkar 😀👍

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *