?>

Kundaliniyoga & en inre resa

De senaste dagarna har verkligen varit omtumlande och intensiva – vissa stunder har varit tuffa, samtidigt som det har varit helt fantastiskt.

Vad hände i helgen då? Jo, jag påbörjade min kundaliniyoga-lärarutbildning för Emma Öberg, på Mangalam som ligger ett par mil utanför Varberg. Alltså wow säger jag bara, jag vet knappt var jag ska börja. För det här var inte bara starten på en utbildning som jag drömt om, utan också första steget på en ny resa. En inre resa som jag vet kommer att förändra både mig och mitt liv (och därmed även min omgivning).

Hursomhelst, i fredags var det alltså äntligen dags. Jag och min fina vän Atefeh (som också ska gå utbildningen) gav oss iväg redan på morgonen, för att fara de dryga 30 milen till kursgården. Ditresan var verkligen superhärlig – vi lyssnade på musik, pratade en massa och njöt av det färgsprakande höstlandskapet utanför.

Foto: Atefeh Asadi

Vid klockan två drog utbildningen igång och sedan följde en helg full av yoga, meditation och föreläsningar. Det blev många fina samtal och vackra möten med likasinnade människor. Vädret visade sig dessutom från sin allra bästa sida, så en del utav tiden var vi utomhus. Vi hade en lektion i en bokskog, yogade och mediterade på en brygga precis vid vattnet, samt på ett berg med fantastisk utsikt. Och som grädde på moset fick vi otroligt god (vego)mat under hela helgen. ♥

Med det sagt var det väldigt intensiva dagar. Vi började klockan fem på morgonen och höll på till runt åtta-nio på kvällen, utan några längre uppehåll. Ja förutom på söndagen då, när vi åkte hem runt halv fem på eftermiddagen. Samtidigt var det ett behagligt upplägg och tempo på dagarna, så det gick bra.

Under helgen provade jag även några saker som jag inte tidigare testat, bland annat gong-bad och ishnan. Ett gong-bad är en slags djupavslappning där man ligger på sin yogamatta och lyssnar på ljudet från en eller flera gongar, det har alltså inget med vatten att göra. Det har däremot ishnan.

Både på lördagen och söndagen gick vi upp vid fyra för att prova ishnan. Först masserar man in kroppen med olja, för att sedan ta ett kallt bad eller en kall dusch (kallt innebär i det här fallet ca 14-18 °C). Det var såklart helt frivilligt, men jag bestämde mig för att prova.

Eftersom jag ofta är frusen av mig och älskar att duscha varmt, bävade jag lite för det kalla vattnet – men blev verkligen positivt överraskad! Man vaknade verkligen till, samtidigt som man blev varm i hela kroppen efteråt. Superskönt! Ishnan har många hälsofrämjande fördelar, bland annat just att det ökar blodcirkulationen i kroppen. Till och med mina händer och fötter (som annars är iskalla) var varma efter den kalla duschen.

För att förtydliga: man bör inte duscha huvudet med kallt vatten, så vill man tvätta håret gör man det vid ett annat tillfälle.

Kursgården är vackert belägen på landet, i närheten av vackra bokskogar.

Ibland kan det komma upp en del starka känslor i samband med att man utövar yoga och meditation. Man kan till exempel bli ledsen eller arg. Det beror på att blockeringar i kroppen löses upp, vilket gör att nedtryckta känslor bubblar upp till ytan. Vi får ju ganska tidigt lära oss att vissa känslor inte är okej – ”killar får inte gråta” och ”tjejer får inte bli arga” – vilket leder till att många av oss trycker ned eller flyr ifrån våra känslor på olika sätt.

Vid ett tillfälle under helgen blev jag jätteledsen, och grät mig igenom 30 minuter av klassen. Sorgen kom utan förvarning och fullkomligt sköljde över mig. Jag har ingen aning om vilken eller vilka händelser det var som kom upp till ytan, och det har egentligen ingen betydelse. Det vara bara så otroligt skönt att få gråta ut ordentligt.

Samtidigt kändes det fint att både jag själv och de andra tillät mig att vara ledsen – utan att försöka trösta, ställa en massa frågor eller komma med goda råd. Alla som går utbildningen är medvetna om att det här händer och därför fortsatte de att sjunga mantran. Efter en stund tog mina tårar slut och jag kände mig så oerhört lättad. Kort därefter var jag glad igen.

Vårt mysiga boende under helgen.

En annan sak som jag noterade under helgen var att mitt sötsug (som varit ovanligt starkt de senaste veckorna) försvann helt. På samma sätt hade jag noll lust att titta på telefonen – det hade förvisso varit svårt eftersom det inte direkt fanns någon tid över till det och knappt någon täckning. Men ändå. Suget fanns inte där. (Annars är ju både sötsaker och mobilen vanliga medel för att fly/döva sina känslor – på samma sätt som tex alkohol, droger, shopping och träning kan vara.)

Foto: Atefeh Asadi

För övrigt noterade jag ytterligare tre saker under helgen:

– Det första var att jag kände mig stark, mycket starkare än jag trodde att jag var. Både psykiskt och fysiskt. Jag förvånade mig själv flera gånger med att orka och klara av bra mycket mer än vad jag förväntade mig.

– Det andra var att jag kom på mig själv med att känna mig vacker, alltså inte på ett fåfängt eller ytligt sätt. Utan mer på ett kraftfullt och genuint sätt. Och då var jag ändå osminkad (jag brukar känna mig ganska blek och tråkig då, sorgligt men sant).

– För det tredje så kände jag väldigt tydligt och genuint att jag vill vara snäll emot mig själv och min kropp. Så har det inte alltid varit, vilket känns hemskt att skriva. Men det är svårt att vara tillfreds i ett samhälle med sjuka ideal, där vi samtidigt hjärntvättas till att tro att vi inte duger som vi är (allt för att vi ska konsumera).

Men iallafall. Kundaliniyoga alltså. Wow. Det är kraftfulla grejer!

Nu såhär när jag är hemkommen och det har gått några dagar har jag skaplig träningsvärk kan jag säga, haha. Men jag blir lycklig bara av att tänka på helgen! Jag är så otroligt glad och tacksam för att jag fått den här möjligheten. Och att dessutom få göra den här resan tillsammans med min vän, det är bara helt underbart! ♥

En bild från i vintras på Atefeh och mig.

Men nu är jag nyfiken på er! Vad har ni hittat på i helgen? Har ni provat ishnan eller gong-bad någon gång? Vad har du för tankar och erfarenheter av yoga och meditation? Berätta gärna!

Hoppas ni har en fin vecka allesammans! Ta hand om er. Kramar ♥

 

Ps. Av förklarliga skäl hade jag inte med mig kameran under helgen, utan knäppte bara några bilder med mobilen (därav sämre bildkvalité än vanligt). Hoppas ni har överseende med det 😘

 

Relaterade inlägg:

3 x Yogatips
Yoga, meditation & hållbar livsstil
En röd tråd i livet – Hur yoga, kost & hållbar livsstil hänger ihop
Det är svårt att hålla sig frisk & sund i ett sjukt samhälle

 

Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥

13 thoughts on “Kundaliniyoga & en inre resa

  1. Åh, vad roligt det var att läsa om detta! 😊 kundaliniyoga är verkligen helt fantastisk, man får en annan syn på livet, på sig själv och andra och det känns mer som en livsstil, alltså så mycket mer än ”bara” yoga om du förstår hur jag menar. Ska bli roligt att följa din resa!

    1. Vad kul att du tycker det! 😊 Men eller hur, jag håller helt med dig. Och absolut, yoga (och kanske i synnerhet kundaliniyoga) är ju verkligen en livsstil. Tack snälla! 💚

  2. Spännande! Jag har vid healing en gång börjat skratta något väldigt och okontrollerat, vilket kändes både härligt och befriande – hade haft en mycket tuff tid – men också lite pinsamt, ☺️ Så jag förstår det där med att det kan släppa lös känslor.

    1. Vad kul att du tycker det! 💚 Åh jag förstår precis! Spännade o häftigt vad som händer i kroppen ibland… 😊

  3. Kom på; då du bad oss ge exempel på vad vi vill läsa om, visst hade du nåt förslag om typ övernaturligt? Vore spännande så här i höstmörkret… 😊

    1. Hihi, tror jag skrev andliga eller spirituella saker – men visst är det lite spännande även med övernaturliga grejer! 😉 (Och de kanske även delvis går in i varandra ibland). Ska fundera lite o se vad jag kommer på, tack för input! 😊👍

  4. Åh… du inspirerar! Finner inte riktigt ord, vill säga att jag känner mig avundsjuk men det är ju fult. Fast det gör jag!
    Tränade kundaliniyoga för ca 2 år sedan och håller med om att det är så kraftfullt! Jag är inte en sådan rutinerad yogautövare som du, men av de yogatyper jag testat var kundalini mest i min smak. Hittar ingen som lär ut det här i krokarna längre, de flesta är inriktade på hatha och mediyoga, eller kombon mindfullnessyoga. Känner igen det där med att gråta och att allt släpper, så blev det första gången jag tränade hathayoga. Blev väldigt chockad innan jag förstod varför.
    Tänkte testa Yogobe, men tycker det är trixigt när man har en liten laptop, hur man ska stå, var datorn ska stå… haha. Hade velat åka på fysiskt pass men oj vad yogaklasser är snorigt dyrt oftast!

    Hoppas du vill visa lite kundalini här på bloggen, vore himla roligt! 🙂

    1. Men åh, tack snälla! 💚 Jag förstår, och vet du vad – jag tycker att det är okej att vara avundsjuk. Man kan ju vara det på flera sätt, det behöver inte betyda att man missunnar andra saker. Om jag kommer på mig själv med att känna avundsjuka, så brukar jag tänka ’aha, vad intressant – skulle jag också vilja ha/göra det där?’ Ibland är svaret ja och ibland är det (vid närmare eftertanke) nej.

      Förstår du hur jag menar? Det behöver inte vara något ’dåligt’ utan det kan vara en insikt som gör att man kanske vill justera sin riktning i livet. Kanske är det så att du kommer fram till att du verkligen vill gå en liknande utbildning – sätt upp det som ett mål och jobba mot det. (Tips! Läs detta inlägg om att sätta och nå sina mål: http://www.sandrajunhammar.se/att-na-sina-mal-drommar/)

      Jaa kundaliniyoga är verkligen speciellt 😍 Förstår precis! I början är det mycket yttre motstånd när man ska göra något nytt eller skapa nya vanor, alldeles oavsett vad det gäller. (Tro mig jag vet, har precis själv skapat en ny yogarutin.) Det kan handla om motstånd som tid och plats, eller tex pengar och datorn precis som du skriver. Det bästa är bara att bestämma sig och sedan köra, allra helst vid samma plats och tidpunkt varje gång. Lycka till! 🤗💕

      Ja men kanske det, vi får se lite vad som händer framöver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.