?>

Groddar, skott & microgreens

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för odla.nu

Vill du äta hälsosamt och samtidigt spara såväl pengar som miljön? Då kanske det här med groddar, microgreens och ‘foraging’ kan vara något för dig!

Så länge jag kan minnas har jag varit fascinerad av att små, små frön kan växa och bli till stora plantor – ja, rent av buskar och träd. Och även om jag inte direkt ägnat mig åt så mycket odling tidigare, verkar jag ha tämligen gröna fingrar ändå, hihi! 😉

På sista tiden har jag börjat intressera mig alltmer för odling, men också för ätliga växter i naturen. Att hålla på med jord, sköta om plantor och se hur saker och ting växer – för att sedan skörda allt det goda, det gör mig lugn och tillfreds inombords på något sätt.

Detsamma gäller när jag kan plocka med mig ätliga örter, växter, bär och svampar på skogspromenaden – åh vilken lycka! ♥

Ni som läst min blogg en tid vet ju att jag månar om miljön, att vi bland annat försöker äta mer säsongsanpassat och klimatsmart. I grönsaksväg brukar vi därför välja bort saker som sallad, gurka och tomat under vinterhalvåret – till förmån för bland annat rotfrukter och olika varianter av kål.

Men i år saknade jag verkligen de där färska grönsakerna och började klura på om det inte fanns någon annan lösning, som inte innebar att köpa importerade grödor. Det var så jag fick upp ögonen för groddar, skott och microgreens! (Alltså mikroblad på svenska)

Till en början köpte vi färdiga groddar i matbutiken (de var ju åtminstone både svenska och ekologiska) men tyvärr förpackade i en massa plast – vilket inte kändes så bra. Därför började vi fundera på att grodda själva istället.

Vi kikade på lite olika lösningar och odlingsmedium, bland annat bomull, matjord och hushållspapper. Men bomull kändes inte speciellt hållbart, papper torkar lätt ut + att det inte är så mycket för plantorna att växa i, och att hålla på med jord inomhus kändes lite meckigt och bökigt…

Därför föll valet slutligen på dessa groddtråg från Nelson Garden. Vi har använt dem hela vintern och det har funkat jättesmidigt och bra!

I den bästa av världar hade jag helst sett att behållaren bestod av glas och nätet av rostfritt stål, men samtidigt har vi ju verkligen minskat mängden plast genom att sluta köpa färdiga groddar. Dessutom blir det färre transporter (och betydligt billigare).

Två av mina favoritgroddar ♥ Krasse till vänster och rödbetsskott till höger.
Att grodda chiafrön är verkligen supergott!

Något som tilltalar mig med groddar och microgreens är att de inte tar upp så mycket yta – man kan utan problem odla dem även om man bor relativt litet. Att det dessutom är goda, supernyttiga och kan odlas året runt är ju verkligen perfekt!

Personligen har jag dem som topping på mackan, soppan, salladen och ja, mer eller mindre på allt egentligen!

Matig sallad på kikärtspasta, grönkål, morötter, rödlök, oliver, solroskärnor, rödbetsskott och dressing.

 

Är du nyfiken på hur groddtrågen fungerar? Nedanstående filmklipp visar hur man går tillväga steg för steg.

Jag gör precis på samma sätt som i videoklippet, förutom en sak. Vanligtvis brukar jag faktiskt dra upp groddarna försiktigt, istället för att klippa av dem. På så sätt får jag även med rötterna upp (som jag sedan klipper av) men då ligger det inte en massa ‘döda rötter’ kvar i vattnet, om ni förstår hur jag menar?

Dessutom skulle jag säga att storleken på fröna avgör vilken mängd som är rimlig för tråget. Ju större frön, ju större mängd. Ju mindre frön, ju mindre mängd.

För krasse och chiafrön räcker det exempelvis med ca ¾-1 tsk frön för att täcka hela tråget. (Ta för allt i världen inte 2 msk, som de förespråkar i videon, till dessa små fröer!)

Jag och min man köper de ekologiska frön som vi använder för groddning här.

Under vintern har jag även testat att grodda kikärtor i en hemmagjord groddburk. Vi tog helt enkelt en vanlig glasburk och borrade fyra små hål i det rostfria locket. Först får kikärtorna stå och svälla i mycket vatten över natten. Sedan slår man av vattnet på morgonen. Därefter sköljer man kikärtorna två-tre gånger om dagen, tills groddarna är så långa som man vill ha dem.

Obs! De groddade kikärtorna bör inte ätas råa, utan förvällas i minst 5-10 minuter innan de äts. Därefter håller de i ca 4 dagar i kylskåpet.

Notera storleksskillnaden på de torkade och de groddade kikärtorna!

Nu under vintern stötte jag även på ett annat spännande begrepp, nämligen ‘regrow foodscraps’ – dvs att man tar tillvara på grönsaksrens och låter det växa på nytt.

Tanken tilltalade mig verkligen så jag bestämde mig för att testa med morötter, eftersom jag älskar morotsblasten! (Haha, ja man kan äta blasten och den är såå god ♥)

Men ärligt talat funkade det tyvärr lite sådär. Vet inte om jag gjorde något fel, men för det första tog det väldigt lång tid. Och för det andra började själva morötterna mögla efter ett tag, trots att jag bytte vattnet dagligen…

Är det någon annan som testat och fått det att fungera bra? Tips mottages tacksamt i så fall!

Alltså kolla vad grönt det har blivit här de sista dagarna! Gräset börjar komma upp ordentligt nu, och träden förbereder sig för att blomma och veckla ut bladen… Ååh, så härligt! ♥

Framöver tänkte jag skriva ett inlägg på temat ‘naturens skafferi’ och ‘foraging’ (dvs att samla ätliga örter, växter, blad, bär och svampar i naturen). Vad tror ni om det?

Brukar ni grodda förresten? Vilka är era favoritgroddar och -skott? Har våren kommit även till era hemtrakter nu? Lämna gärna en kommentar!

Hoppas ni har en underbar vecka allesammans och att ni får en riktigt skön kväll. Kram på er ♥

 

Relaterade inlägg:

Säsongsanpassad mat – Att äta i säsong
– Min resa mot ett mer hållbart liv – Del 1. Maten & kosten
Vad är schysst, hållbar & hälsosam mat?
Hoppa av ekorrhjulet – mina tips & erfarenheter

 

Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥

8 thoughts on “Groddar, skott & microgreens

  1. Hej Sandra,

    Vad roligt roligt att du har groddat i våra groddtråg! Hoppas att de har hjälpt dig att hålla längtan efter grönt på en rimlig nivå under vintern. 🙂

    Vänligen,
    Lovisa Back
    Nelson Garden

    1. Vad härligt! Är faktiskt osäker på om jag ätit just mungbönor… får ta och testa det!

      Mums, falafel är så gott! Tack för tipset på receptet 😊👍

  2. Vad spännande med regrow foodscraps på morot, det ska jag testa. Jag brukar sätta purjolöksresten (den med rötterna) i vattenglas och efter någon vecka kan jag hacka ner lite färsk purjo i maten. Tack för tipset på groddar, har helt glömt bort detta nyttiga, goda tillskott! 🙂

    1. Ja men eller hur, det kände jag med! (Även om det gick lite si och så med just morot för mig) Berätta gärna hur det gick för dig sen om du testar 😊

      Okej vad spännande, har sett att man kan göra det med purjolök men inte testat själv ännu. Tack för tipset! Så lite så 😊

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.