?>

Att frigöra tid & leva mer balanserat

Hur får man egentligen tiden att räcka till? Det är en fråga som många kämpar med idag. För trots att medelsvensken har fått det allt bättre ställt och lever i materiellt överflöd, är det en sak vi alla tycks lida brist på – tid. Det är ganska sorgligt egentligen, eftersom tid är det enda vi har. En kort stund här på jorden. Alla de där minuterna som blir till timmar, dagar och år – det är ju de som är själva livet. Men det kan vara lite svårt att ta in, i vardagen. Då är siktet inställt på överlevnad och att klara av de där långa ‘att göra’-listorna. Kraven är höga, liksom tempot. Det är inte helt lätt att vara människa i början av 2000-talet…

Men måste det vara så? I strävan efter en mer hållbar vardag och livsstil, har jag som tidigare nämnt skapat en utmaning för 2018 och under januari fokuserar vi på tid. I detta inlägg tänkte jag dela med mig av ett gäng tips som kan frigöra tid, både i vardagen och på lite längre sikt. Vi följer även upp utmaningen.

Allra först tänkte jag bara berätta lite kort om Mårten Nyléns teori balansbordet. Det kan vara ett värdefullt verktyg att ha med sig när man ser över sin vardag och hur man spenderar sin tid.

Balansbordet – livets fyra stolsben

Tänk dig ett bord med fyra ben. Om man sågar av ett ben, står bordet troligen kvar. Om man däremot sågar av två ben, kommer det förmodligen att välta. Detsamma gäller oss människor, men vi har fyra faktorer istället för fyra ben, som hjälper oss att hålla balansen. Dessa faktorer utgörs av vanor, nämligen:

– motionsvanor
– kostvanor
– vila (sömn och återhämtning; fysisk såväl som mental)
– mental balans (inkluderar även negativ stress)

När vi känner oss i obalans, rekommenderar Mårten att lokalisera den svagaste länken. Det vill säga, att man funderar över vilken utav de fyra ovanstående faktorerna som fungerar sämst just nu. Det området börjar man med att åtgärda. För precis som i en läckande båt, är det klokt att försöka täta det största hålet först.

Ofta är det så, att när ett stolsben är av eller fallerar, då har de andra faktorerna en tendens att fallera de också. Om vi tex är stressade, finns det en risk att träningen blir bortprioriterad samtidigt som vi äter och sover dåligt. Då blir hela bordet instabilt, vilket ju inte är så bra. Ett alternativ kan då vara att stärka upp de övriga tre benen, när vi vet med oss att det fjärde benet är utsatt.

Hur spenderar vi egentligen vår tid?

I utmaningen hittills har vi tittat på hur vi spenderar vår tid och vad vi skulle vilja göra mer respektive mindre av. I samband med att vi ser över våra vanor och kanske även försöker välja lite annorlunda, kan det vara en god idé att ha med sig balansbordet lite sådär i bakhuvudet.

Sover vi tillräckligt? Får kropp och själ tillräckligt med återhämtning? Och hur är det med träningen? Det kan vara tufft att titta på dessa frågor, just eftersom många upplever att tiden inte riktigt räcker till. Innan jag skriver mer vill jag vara tydlig med, att jag är medveten om att människor har olika förutsättningar och värderingar. Jag är som vanligt inte ute efter att säga att något är rätt eller fel.

Generellt tror jag att de flesta lägger mest tid på någon form av arbete eller studier, följt av sömn och diverse ’arbete’ i hemmet (tvätt, matlagning, städning – ja allt det där som krävs för att vardagen ska fungera). Sedan har vi ju eventuell pendling… Dessutom är vi många som spenderar en stor del av vår tid framför olika skärmar (tv, dator, mobil). Har vi tur finns det även lite tid kvar för någon form av träning och/eller fritidsaktivitet. Men vila, återhämtning och allt annat som vi mår bra av? Nja, det finns det inte speciellt mycket utrymme för – det får man väl ta på semestern?

Ibland hör jag människor säga något i stil med ‘Jag gillar verkligen mitt jobb och trivs med att jobba heltid’. Då brukar jag tänka: ”toppen, vad härligt att de trivs och att det funkar för dem!” Men ofta säger dessa personer i nästa mening: ‘Fast, jag skulle önska att jag hade mer tid hemma… Helgen hade gärna fått vara tre eller fyra dagar lång’. Då blir jag lite fundersam. Alltså, det är ju ganska svårt att jobba heltid men samtidigt ha helger som är tre-fyra dagar långa… Det är som att äta kakan, men samtidigt vilja ha den kvar, om ni förstår hur jag menar?

Anledningen till att jag lyfter detta, är att jag tror att det finns en insikt som är lika enkel som viktig, nämligen: När vi väljer en sak, väljer vi samtidigt bort något annat. Det här gäller stort som smått. Kanske är det inte möjligt att få/göra/hinna allt. Har vi fem saker vi vill göra men bara tid/möjlighet att genomföra två, då gäller det inte bara att prioritera, utan också att välja rätt.

Jag har många tankar och mycket som jag skulle vilja skriva om på det här ämnet, men för att detta inlägg inte ska bli alltför långt – får vi helt enkelt spara dessa tills senare. 😉 Istället går vi raskt vidare till en kort avstämning av utmaningen och till de tidsbesparande tipsen.

Hur spenderar jag min tid?

Jag har tidigare delat med mig av hur en dag kan se ut för mig (det inlägget hittar du här). Men i samband med utmaningen har jag under de senaste veckorna kommit fram till att jag skulle vilja göra några justeringar. Ett par saker som jag vill göra mindre av är att snooza och skrolla igenom olika flöden/sociala medier. Jag skulle vilja spendera mer tid på att läsa böcker och göra kreativa saker, främst skapa med händerna.

För att uppnå detta behöver jag planera min tid bättre och se till att jag prioriterar rätt. Som det ser ut nu har jag lite för få rutiner, jag skulle vilja strukturera upp tillvaron en aning och skapa bra vanor. Men det är en (tämligen svårfunnen) balans där, mellan rutiner och frihet. Rent konkret har jag framförallt två saker jag kommer fokusera på:

1. Att låta de första timmarna varje morgon vara helt fria från sociala medier och skärmar (mobil, dator). Hur vi startar morgonen sätter verkligen tonen för resten av dagen. Jag vill börja lugnt och fint, medvetet och närvarande.
2. Planera mina dagar och veckor, men vara noga med att lägga till marginal (det händer alltid oförutsedda saker) samt att inte planera upp all tid – eller snarare, planera in verkligt fri tid.

Men nu till tipsen!

5 tips som kan frigöra tid i vardagen:

1. Meal prep: innebär att man förbereder och lagar mer mat på en gång. Det går nämligen snabbare att göra fler portioner vid ett tillfälle (som man sedan förvarar i kylen/frysen och kan ta av successivt) jämfört med att plocka fram alla ingredienser och utrustning vid flera tillfällen. Detta funkar exempelvis på sallad, morotsstavar (förvaras i en glasburk med vatten i kylen) samt lunch-/middagslådor.

2. Stäng av notiserna: hur många gånger plingar det egentligen i våra mobiler under en dag? Jag är övertygad om att detta gör oss splittrade och stressade, samtidigt som det stjäl mycket tid. Genom att stänga av aviseringen för sociala medier, mejlen osv. slipper vi bli avbrutna under dagen. För de allra flesta räcker det troligen att kolla av dem någon/ett par gånger om dagen.

3. Selektiv skärmtid: hur mycket tid lägger vi dagligen framför olika typer av skärmar? På att scrolla igenom olika flöden på telefonen/datorn eller slötitta på tv:n? Här är det ofta möjligt att skaka loss en hel del tid. Man behöver såklart inte utesluta det helt, men ett tips är att försöka bli lite mer selektiv med vad man tittar på. Kanske finns det något du hellre vill göra?

4. Hoppa snoozandet: att snooza 15 minuter varje dag motsvarar nästan 2 timmar på en vecka… Genom att gå och lägga sig i tid, blir det enklare att komma upp på morgonen. Kanske kan dessa 15 minuters snoozande ersättas med en härlig morgonvana? Varför inte yoga eller läsa lite istället?

5. Skippa shoppingen: hur mycket tid spenderar du i fysiska affärer, i webbutiker och på olika jämförelse-, köp- och säljsajter? Minimera nöjes-shoppingen och spara såväl tid, som pengar och miljön. (Jag syftar alltså inte på väl genomtänkta och behovsbaserade inköp, utan snarare shopping som någon form av tidsfördriv och nöje)

3 tips som kan frigöra tid på längre sikt:

Rensa bland prylarna: färre saker innebär att vi inte behöver lägga lika mycket tid på att plocka iordning, underhålla och leta efter grejerna. Dessutom blir det enklare att städa! Det här med att rensa bland prylarna kommer vi titta mer på under mars, eftersom det är temat för den månaden i årsutmaningen. (Vill du läsa mer om minimalism redan nu, kika här)

Bo på mindre yta: mindre bostadsyta innebär oftast mindre underhåll, lägre kostnader och enklare städning – vilket är synonymt med mer ledig tid. (Här utvecklar jag resonemanget mer)

Spendera mindre, spara mer: ju mindre pengar man spenderar, ju mindre inkomst klarar man sig på (och ju mindre behöver man således arbeta). Sparade pengar kan utgöra en säkerhet samt omvandlas till ledig tid, detta eftersom pengar är tid.

Har du några tips som kan frigöra tid? Och hur har det gått för er som tagit reda på hur ni spenderar er tid? Vad vill du göra mer respektive mindre av? Lämna gärna en kommentar!

Önskar alla en skön fredag och en mysig helg! Kram på er ♥

 

Relaterade inlägg:

Sparar prylarna oss verkligen tid?
Tid – det mest dyrbara vi har?
Slow living
Tiden är inne

 

Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥

8 thoughts on “Att frigöra tid & leva mer balanserat

  1. Vilket intressant inlägg! Jag blir lätt stressad och spenderar ofta tid på sådant som egentligen inte ger något (kollar på tv-serier jag inte tycker är bra t.ex) så det här är verkligen något jag behöver börja tänka mer på.

    1. Tack, vad kul att du fann det intressant! Och fint att du är medveten om det ändå, man brukar ju säga att insikt är första steget till förändring ♥ Kanske kan du se dokumentärer/serier du tycker är bra istället? Eller göra något annat du tycker om? Lycka till!

  2. Superbra inlägg! Speciellt selekiv internet tid, där jag i förhand väljer ut de flöden jag vill följa, oroa dig inte din blogg klarar sig 😊
    Men också tillsammans med min partner lägga upp struktur tillsammans vad vill vi inte bara vad vill jag🤗 kan ju vara så enkla saker som att vi ser till att hugga ved varje måndag, tvätta varje tisdag så behöver vi inte tänka så mycket på de. Göra års planering när bil ska besiktigas å ja när räkningar osv, kan kännas tråkigt men så värdefullt ❤️

    1. Tack snälla Josefin! 💗 Det låter klokt, samma här faktiskt. Och vilken tur, hihi 🤗 Det har du ju helt rätt i, självklart är det en god idé att prata ihop sig med en eventuell partner och/eller resterande familj! Verkligen, bra planering kan underlätta massor. 👍😊

  3. Vad kul att läsa! Jag skrev mitt första inlägg i din hållbarhetsutmaning idag, också mitt inlägg handlar om det. Senare i veckan ska jag skriva lite mer om vad jag vill prioritera bort, (det liknar väldigt mycket din lista övrigt). Tummen upp för din utmaning förresten, är verkligen peppad att haka på årets alla månader.

    1. Åh, misstänker att du menar med heltid och långa helger 😘 Har hört ganska många uttrycka samma sak, och det är en lockande tanke även om den kanske är lite svår att realisera i praktiken.

      Jättefint inlägg du skrivit! ♥ Håller med dig om att man inte hittar rätt och sedan är klar, utan att det troligen kommer vara en pågående process resten av livet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.