?>

4 tips för att hämta andan i naturen

I en tid full av åtaganden, stress och press är det viktigare än någonsin att ta en paus emellanåt. Att släppa alla måsten, krav och prestationer för en stund och tillåta sig själv att bara vara. En promenad i skogen kan vara ett sätt att göra det, och många gånger räcker det väldigt långt.

Men ibland, när man är väldigt uppe i varv, upplever jag att man kan behöva grunda sig lite extra för att verkligen landa ordentligt. Då har jag några knep som jag brukar ta till, och i detta inlägg tänkte jag dela med mig utav några av dem. Enjoy!

1. Notera detaljerna

Stanna upp, se dig omkring och lägg märke till alla små detaljer. Zooma in och betrakta saker nära. Fokusera exempelvis helt och fullt på en lavs uppbyggnad, ett blads ådringar eller isens mönster under en stund.

Att aktivt lägga sin uppmärksamhet på något på det här sättet, gör det lättare att landa och bli mer närvarande i stunden. Vilket får oss att slappna av. Samtidigt väcker den här typen av medvetandeövningar ofta känslor som förundran, fascination och tacksamhet, vilket är fint.

2. Känn in kroppen

Vänd ansiktet mot solen, slut ögonen och ta några långa, djupa andetag. Kan du känna värmen från solens strålar? Eller kanske vinden mot huden? Hur känns underlaget du står, går eller sitter på? Är det mjukt eller hårt? Varmt eller kallt?

Notera också din andning och hur det känns i din kropp. Ofta tar vi automatiskt djupare andetag när vi kommer ut i naturen, samtidigt som våra axlar vanligtvis sjunker och slappnar av.

Det finns en skönhet i till synes enkla och vardagliga saker. Närvaro är nyckeln för att se den.

3. Lyssna, lukta, berör

Slut ögonen och lyssna. Vad hör du? Kan du höra vinden i trädkronorna, fåglar som kvittrar eller kanske vatten som porlar?
Om du skiftar fokus till näsan, kan du uppfatta några dofter? Luktar det någonting?

Tillåt också dig själv att vidröra saker och uppleva olika strukturer. Dra med fingrarna över trädens skrovliga bark eller stenens mjuka mossa. Hur känns det?

Ljudet av porlande vatten är verkligen underbart ♥

4. Vila i naturens famn

En annan sak som kan vara fin, är faktiskt att krama ett träd. Skulle du av någon anledning inte känna dig bekväm med det, så kan ett annat alternativ vara att sätta sig intill trädet och luta sig emot stammen. Det är oerhört rogivande.

Men det allra skönaste (och min personliga favorit) måste ändå vara att lägga sig ned på marken och betrakta trädtopparna och himlen en stund. Om så bara för några minuter! Det spelar ingen roll om man ligger på snö, mossa, gräs eller något annat – det är underbart alldeles oavsett. ♥

Är du mer nyfiken på naturen och dess inverkan på vår hälsa och vårt välmående? Då kan jag tipsa om Josefin Wilkins fina hemsida Vara med Naturen där hon delar med sig av såväl personliga reflektioner, som tips, tankar och forskning på temat.

Avslutningsvis är jag nyfiken på er läsare! Vad har ni för relation till naturen? Brukar ni göra några av de saker jag beskrev i inlägget? Eller har du kanske några andra tips eller idéer på temat som du vill dela med dig av? Berätta gärna i en kommentar!

Hoppas ni har en riktigt fin dag allesammans! Ta hand om er ♥ Kramar

Relaterade inlägg:
Vikten av närhet till naturen
Längtan efter det enkla & avskalade
Psykisk ohälsa & utmattning
Vikten av att stanna upp

Kommentarer
Gillade du det här inlägget? Dela det gärna med dina nära och kära! ♥

10 thoughts on “4 tips för att hämta andan i naturen

  1. Vilka fina tips!

    Jag tycker det är så skönt att komma ut i skogen, och är beroende av skogspromenader då och då.
    Jag har en favoritskog, en bokskog, och alltid när jag lämnar stan och kommer ut till den så känns det som mini-semester för mig. Genom den blir jag varse årstidsskiftningarna, på ett sätt som inte är lika påtagligt i stan, och det känns som lugnet liksom bara sköljer över mig.
    Som att kliva in i en mjuk värld…

    Jag har testat att krama ett träd.
    Var tvungen att ta sats, för det kändes också inte så lite små-knäppt,
    men vilken härlig känsla det var. Skulle rekommendera alla att prova.

    Ha det fint, och tack för en härlig hemsida. <3

    1. Tack! Samma här, är också beroende av skogspromenader och riktigt svag för bokskogar. Åh vad fint, förstår precis vad du menar. Hihi, jag fick också ta sats första gången. Men eller hur, det är verkligen härligt!
      Tack så mycket, och detsamma. 💚

  2. När jag läser detta bultar mitt hjärta ja ja ja 😍💚 tänk om du och jag skapar ngt tillsammans en dag?

    Stora kramar

    1. Hihi, vad fint att höra! Ja jag tror att vi kommer att göra det, och att det kan bli riktigt bra. 💚
      Kram på dig fina!

  3. Jag har alltid avundats dem som finner ro i naturen, låter så härligt. Själv har jag inte hittat det.

    1. Åh okej, ja det är härligt. Kanske kan du testa någon av metoderna här ovan och se om det underlättar för dig att finna ro i naturen? Hoppas det 💚

  4. Vindens sus i trädkronorna, finns det något mera naturnära och mäktigt? Gärna i riktig skog. Det är det mest rogivande som jag finner i naturen. Vi hör vinden, men vi vet inte varifrån den kommer och vart den far och den leker med skogens folk. Eller vågskvalp en sommarmorgon ute i skärgården. Eller ekot som kommer tillbaka en stilla kväll i byn. Det finns så mycket som är naturnära och lugnande. Humlesurr, norrskenet, dimman, lommen.
    Jag minns den tiden jag bodde i stan så kunde det ta både tre och fyra månader innan jag kom ut på landet och då var det ofta till en lägergård i en vindpinad tallskog nära Öresund. Så glad jag blev när jag hittade den första tallkotten på marken. Bara en sån sak.
    Noterar detaljer, ja det gör jag.
    Känn in kroppen, vet jag inte, då somnar jag troligen. 😉
    Lyssna, lukta, berör, ja i högsta grad
    Vilar i naturens famn gör jag när jag sitter vid min tall i mjuk mossa och låter blicken spana över fjärden, även efter att solen gått ned. Det gör jag ofta och långa stunder på sommaren. Bara sitter och tittar. Eller lägga sig på marken en kall, stjärnklar vinterkväll vid midnatt och i bara ta in universums storhet. Det tar en stund att vänja ögonen och det fordras att det inte finns störande ljusföroreningar i närheten. Och naturligtvis varma kläder, man vill ju inte bli krasslig på kuppen.

    1. Åh, vilka vackra rader! Ser, hör och känner allt det du beskriver och blir alldeles lugn inombords. Så himla fint! 💚 Tack snälla för att du delar med dig av dina tankar och reflektioner!

    1. Tack snälla! Det blir nog lätt så för många av oss idag tyvärr. Hoppas du kan hitta lite mer mindfulness i vardagen framöver! 💚

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.